۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۲۱

تنها تربیت علی(ع) برای حقانیت پیامبر (ص) در دین کافی است

تنها تربیت علی(ع) برای حقانیت پیامبر (ص) در دین کافی است

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در منزلت امیرالمؤمنین(ع) گفت: برای پیامبر(ص) تنها تربیت حضرت علی(ع) برای حقانیت او در دین کافی است و حضرت علی(ع) همان صراط مستقیم است و راه دیگری وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل و دومین جلسه از سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، دوشنبه 5 خرداد در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» برگزار شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به ایام گرامیداشت مبعث خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) گفت: خداوند در پاسخ به کسانی که به رسالت رسولش مشکوک بودند، در سوره رعد اینگونه پاسخ داده است "وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ" این آیه در خصوص مقام امیرالمومنین(ع) و نسبت ایشان با مبعث است. کافي است كه خداوند و كسي كه علم كتاب نزد اوست، ميان من و شما گواه باشند.‌ خداوند این شهادت را با شهادت کسی که نزد او «علم الکتاب» است، قرین می سازد؛ در تفسیر این آیه اقوال مختلفی از مفسرین اهل سنت و تشیّع نقل شده است مبنی بر اینکه مراد از «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» شخص امیرالمؤمنین حضرت علی(ع )است.

وی تأکید کرد: برای پیامبر(ص) تنها تربیت حضرت علی(ع) کافی است برای حقانیت او در دین. امیرالمومنین(ع) همان صراط مستقیم است و راه دیگری وجود نخواهد داشت. باید در این شبها در دعاهای خود بخواهیم که حضرت ما را وقف آثار بعثت کرده و در نهایت در مسیر پرتوی امام عصر(عج) قرار دهد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این قسمت به بیان شش نکته مهم در خصوص مبعث پرداخت و افزود: اولین مورد در این قسمت خواستگاه، منشاء و ریشه مبعث است. خواستگاه مبعث ذات مقدس الهی، حکمت و عظمت خداوند است. این همان خبری است که در کلام بزرگان از آن به عنوان قاعده مطلق یاد شده است. عموم بعثت‌ها به یک گونه بوده اما در اینجا تکمیل و پایان می‌پذیرد. دومین نکته در این قسمت جریان بعثت است. به نظر می‌رسد شیرین‌ترین نکته در این قسمت با بیان این آیه روشن می‌شود که می‌فرمایند: " هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ " اوست كه رسول خود را با هدايت و آيين درست فرستاد تا آن را بر همه اديان چيره سازد، هر چند مشركان را ناخوش آيد. این آیه تجلی به چه کسی شده است. مبعوث کیست و مخاطب و واسطه چه کسی است؟ این شخص آخر همان شخص اول است که از ابتدای خلقت خورشید هر چه درخشیده از آینه تجلی او درخشیده است. این شخص کسی جز محمد مصطفی(ص) نیست.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: نکته سوم سند ماموریت بعثت و محتوای آن است. معجزه‌ای که هیچ مشابهی نداشته و خود تنها و یگانه است. این معجزه همان تجلی گاه لطف الهی است، در آن شمیم رحمت، ذکر و لطف حق به مشام می‌رسد.

این کارشناس دینی در ادامه افزود: نکته چهارم فلسفه بعثت و چرایی آن است. جلوه اجتماعی بعثت کلید واژه زیبایی دارد تا مردم را به اقامه قسط دعوت کند. چرا باید امام زمان(عج) آنقدر تاخیر برای ظهور داشته باشند؟ دلیلش این است که بشر باید به میدان بیاید. ظهور خود منظر است و از بشر یاری می‌خواهد .چه کسی است که او را یاری کند؟ این همان فلسفه غیبت است تا به اینجا نکات اصلی و مهم در خصوص مبعث رسول اکرم(ص) را بیان کردیم. دو نکته باقی مانده در این بخش نکات مهم اما فرعی مبعث به حساب می آیند. ابتدا نکته پنجم و یا همان نکته اول فرعی "معبوث علیه" یا همان مخاطب مبعث است. "تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا " متعالی و والا است آن که فرقان را بر بنده خود فرو فرستاد تا برای جهانیان اخطار کننده باشد. مبعث شامل منطقه، نژاد و یا قوم خاصی نیست بلکه مربوط به همه عوامل و همه ملل و تاریخ است و نکته دوم فرعی و در واقع نکته آخر این قسمت "مبعوث فیه" بوده است. پیغمبری با این خصوصیات، حادثه‌ای با این عظمت برای چه گروهی و رو به چه کسانی آغاز شده است.

سلسله جلسات «شرح صحیفه سجادیه» دوشنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» به نشانی: میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور، برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
 

کد خبر 2300638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha